Top 8 kompetencji w 2024 roku

27.02.2024 Aktualizacja: 13.06.2024
Grupa osób pracująca nad projektem przy stole
Sieć Firm Przyszłości
Polski Fundusz Rozwoju
Formatted text

Krytyczne myślenie, analiza i rozwiązywanie problemów to najbardziej poszukiwane umiejętności w najbliższej przyszłości. Pracownicy posiadający te umiejętności będą w stanie skutecznie identyfikować wyzwania, analizować sytuacje oraz proponować i wdrażać innowacyjne rozwiązania. Dzięki nim organizacje będą mogły szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, co przyczyni się do ich sukcesu i przewagi konkurencyjnej.

Kompetencje jutra

Osiąganie równowagi między umiejętnościami technicznymi a miękkimi oraz zdolność do adaptacji do nowych technologii i zmian społeczno-gospodarczych będą stanowiły fundament przyszłego sukcesu zawodowego. Jakie są to kompetencje?

  1. Umiejętność pracy z danymi - Zdolność do zbierania, analizy, interpretacji i wykorzystania danych w celu podejmowania świadomych decyzji biznesowych.
  2. Kreatywność i innowacyjność - Zdolność do generowania nowych pomysłów, innowacyjnego myślenia i rozwiązywania problemów. Odkryj sposoby na pobudzenie kreatywności. Przeczytaj nasz artykuł, w którym znajdziesz wskazówki, jak ćwiczyć i rozwijać kreatywność.
  3. Krytyczne myślenie, analiza i rozwiązywanie problemów - Umiejętność logicznego myślenia, oceny informacji oraz skutecznego rozwiązywania problemów.
  4. Współpraca w zespołach- Kompetencje w zakresie efektywnej współpracy z innymi, budowania zaufania i osiągania wspólnych celów.
  5. Znajomość technologii - Znajomość najnowszych narzędzi, platform i technologii związanych z daną dziedziną pracy. Biegłość w obsłudze nowoczesnych technologii i narzędzi cyfrowych oraz umiejętność szybkiego wdrażania nowych technologii do swojej pracy
  6. Nastawienie na uczenie - Szybkość i skuteczność w przyswajaniu nowej wiedzy, umiejętności i technologii.
  7. Zwinność - Elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków, technologii i strategii biznesowych.
  8. Inteligencja emocjonalna – zdolność do rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz empatii wobec innych.

Te kompetencje, są szczególnie istotne w kontekście szybko zmieniającego się świata pracy, gdzie elastyczność, innowacyjność i umiejętności cyfrowe.

Jak rozwijać swoje kompetencje?

Zmieniający się rynek pracy wymaga dostosowywanie się i rozwijanie swoich kompetencji i umiejętności. Na czym warto się skupić, chcąc zadbać nie tylko o swoją karierę i rozwój zawodowy, ale też osobisty? Z pewnością zdobywanie wiedzy wymaga od nas wysiłku i czasu, ale też zmiany nastawienia w kierunku pozytywnym, że rozwijamy siebie. Gdzie szukać takich możliwości edukacyjnych? Rozwiązaniem są platformy e-learningowe, a wśród nich Strefa Wiedzy PFR, która oferuje 18 bezpłatnych kursów online z obszaru:

Powodzenia w dalszym rozwoju

Omówiliśmy najważniejsze kompetencje, które będą kluczowe dla sukcesu zawodowego w roku 2024. Mamy nadzieję, że skorzystacie z możliwości rozwojowych, jakie daje PFR i platforma Strefa Wiedzy PFR.

Publikacja została przygotowana przez zespół Sieć Firm Przyszłości PFR.

Więcej o programie.

Najnowsze wpisy

06-06-2025

Podstawy AI dla początkujących: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz?

AI szturmem wdarło się do naszej codzienności. Jeszcze dwa lata temu nie spodziewalibyśmy się, jak szeroko dostępna będzie sztuczna inteligencja. Dziś jednak, możemy zautomatyzować coraz więcej aspektów powtarzającej się pracy. AI może za nas planować, poszukiwać czy systematyzować.