Jak ćwiczyć i rozwijać kreatywność?

Agata Torosiewicz-Poniatowska
Ekspertka, Departament Relacji z Klientem, Biuro Obsługi Serwisów Internetowych, PFR S.A.
26.02.2024 Aktualizacja: 13.06.2024
jak ćwiczyć i rozwijać kreatywność?
Formatted text

Kreatywność to z jednej strony umiejętność ceniona i poszukiwana przez pracodawców oraz często wskazywana w naszych CV. Z drugiej jednak strony, gdy myślimy o kreatywnych umysłach, przed oczami mamy wynalazców oraz artystyczne dusze. Czym właściwie jest kreatywność i czy każdy z nas może się jej nauczyć?

Czym jest kreatywność?

Opisanie tego, czym jest „kreatywność” w kilku słowach jest trudne. Według definicji słownika języka polskiego to zdolność do tworzenia czegoś nowego i oryginalnego. Nie jest to jednak definicja pełna, gdyż na jej podstawie moglibyśmy uznać, że już napisanie do kogoś spersonalizowanej wiadomości mailowej czy zmiana kilku słów w szablonowym piśmie urzędowym, będzie oznaczać kreatywne podejście do zadania.

Do tej krótkiej słownikowej definicji możemy zatem dodać, że kreatywnością jest umiejętność wyjścia poza utarte schematy, generowanie nieszablonowych pomysłów i niestandardowych rozwiązań, ale również otwartość na spojrzenie na problemy (zwane również wyzwaniami) z różnych perspektyw.

Warto dodać, że kreatywność często używana jest zamiennie ze słowem „innowacyjność”. Odnosząc się znowu do definicji słownikowej, innowacyjność jest zdolnością do wprowadzania nowych lub ulepszonych usług i produktów. O ile więc kreatywność oznaczać może generowanie nieszablonowych pomysłów, to innowacyjnością nazwiemy wcielanie ich w życie.

Aby pobudzić kreatywność, sięgnij po kluczowy składnik: motywację wewnętrzną! Zainspiruj się praktycznymi wskazówkami, jak ją w sobie zbudować i zwiększyć swoją kreatywność, produktywność i poczucie satysfakcji.

Do czego kreatywność może nam się przydać?

Umiejętność ta jest istotna właściwie w każdej dziedzinie życia, włączając w to oczywiście biznes. W raporcie Future of Jobs przygotowanym przez World Economic Forum w 2020 roku kreatywność, inicjatywę oraz oryginalność umieszczono na liście 10 kluczowych kompetencji przyszłości. Dzięki kreatywności możemy udoskonalać stworzone już produkty i usługi oraz szukać nietypowych rozwiązań zaistniałych problemów. Kreatywne osoby są bardziej elastyczne i łatwiej odnajdują się w nowych sytuacjach i w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń. Kreatywność sprzyja także przełamywaniu rutyny i zwiększaniu efektywności podejmowanych działań.

W jaki sposób ćwiczyć kreatywność?

Tak jak definicja kreatywności jest rozbudowana i niejednoznaczna, tak sposoby trenowania tej umiejętności są różne. Oto kilka naszych podpowiedzi:

  1. Odpocznij!

Na pewno trening kreatywności warto rozpocząć od… odpoczynku. Chyba każdy z nas spotkał się z sytuacją, w której jakaś sytuacja wieczorem wydawała się być problematyczna, a po przespaniu nocy udało się spojrzeć na nią z innej perspektywy i znaleźć rozwiązanie. Zdystansowanie się od sytuacji i chwila oddechu pomagają oddalić emocje, które często utrudniają nam znalezienie prostych odpowiedzi na pozornie trudne pytania.

  1. Rozmawiaj!

Kolejnym przydatnym w rozwoju kreatywności ćwiczeniem jest praca z ludźmi i wspólne generowanie nowych pomysłów oraz zderzanie ze sobą odmiennych koncepcji. Ważne przy tym, aby taki brainstorming był przeprowadzany w atmosferze zaufania i otwartości. Strach przed porażką i wstyd przed innymi potrafi skutecznie zablokować nawet najbardziej kreatywne głowy.

W jaki sposób przeprowadzać tego typu sesje z nastawieniem na definiowanie wyzwań, poznanie potrzeb użytkownika i wskazanie rozwiązań, możesz nauczyć się na bezpłatnym kursie online „Projektanci Design Thinking”.

  1. Notuj!

Ciekawe pomysły zazwyczaj przychodzą do nas znienacka, ale potrafią równie szybko odejść. Dlatego warto zawsze mieć pod ręką miejsce, w którym można zapisać myśl, hasło, krótkie zdanie i wrócić do niego przy odpowiedniej okazji. Pomagają w tym oczywiście telefony – w każdym z nich znajdziesz opcję notatek. Nawet jeśli nie wrócisz do danego pomysłu od razu po obejrzeniu inspirującego filmu czy po powrocie z podróży, z czasem trafisz na notatkę i będziesz mieć okazję, by na nowo nad pomysłem się zastanowić.

  1. Patrz szerzej!

Tak jak wspominaliśmy, kreatywność oznacza także umiejętność spojrzenia na sytuację czy problem z różnych punktów widzenia. Ciężko o to, gdy przebywamy ciągle wśród ludzi o podobnych poglądach do nas, oglądamy wciąż te same filmy i czytamy tylko te źródła, z którymi się zgadzamy. Potocznie mówiąc, warto wychodzić ze swojej „bańki” i poznawać argumentację osób, z którymi się nie zgadzamy, czy sztukę, której do tej pory nie widzieliśmy i która może wydawać się niezrozumiała. Nawet jeśli nie zmienimy swoich poglądów czy upodobań, takie wyjście ze strefy komfortu będzie doskonałym ćwiczeniem dla mózgu.

  1. Główkuj!

W wolnym czasie warto być nie tylko biernym odbiorcą treści tworzonych przez innych, ale wykonywać ćwiczenia, które zmuszą mózg do pracy. W dzisiejszych czasach mamy naprawdę mnóstwo możliwości ku temu! Zamiast mechanicznie scrollować media społecznościowe warto poświęcić chwilę, by nauczyć się czegoś nowego (np. kilku nowych zdań w języku obcym), obejrzeć krótki wykład (np. z konferencji TedX) czy porozwiązywać łamigłówki i zadania logiczne. Można połączyć siły z innymi i wspólnie pograć w gry planszowe, które zmuszą głowy do pracy, a jednocześnie będą świetną i integrującą zabawą.

notowanie pomysłów

Pobudź kreatywność ze Strefą Wiedzy PFR!

W naszej ofercie bezpłatnych kursów online znajdziesz kilka pozycji, które pomogą rozwinąć nieszablonowe myślenie oraz rozwijać innowacyjność w organizacji.

  1. Kultura Innowacyjna Firmy – kurs prowadzony przez dr. Iwo Zmyślonego – projektanta zmiany i kultury organizacji, w którym tłumaczy, jak budować efektywność w zespołach, zwinne zarządzanie projektami oraz co może pobudzić a co zabić innowacyjność.
  2. Podstawy pracy z innowacją w organizacji – w kursie eksperci z Polskiego Funduszu Rozwoju oraz akceleratora Huge Thing wyjaśniają, czym są innowacje pracownicze oraz jakie czynniki decydują o sukcesie firmy w pracy z rozwojem innowacji.
  3. Projektanci Design Thinking – wspomniany już w tekście kurs uczy generowania pomysłów na nowe rozwiązania w obszarze produktów i usług, z naciskiem na odkrywanie potrzeb użytkowników, definiowania problemów oraz zespołowego poszukiwania ich rozwiązań.

Najnowsze wpisy

13-09-2024

Monetyzacja bloga. Jak zarabiać więcej dzięki tworzeniu treści?

Blogowanie przeszło długą drogę od bycia jedynie hobby do pełnoprawnej formy zarabiania. Współcześnie, jeśli masz bloga i tworzysz wartościowe treści, istnieje wiele sposobów na to, by zarabiać więcej. Oto kilka sprawdzonych metod monetyzacji bloga, które pomogą ci zwiększyć swoje przychody.