Jak rozwijać miękkie kompetencje, aby zwiększyć swoją wartość na rynku pracy?

03.10.2024 Aktualizacja: 09.10.2024
Młoda uśmiechnięta kobieta
Katarzyna Gregier
Katarzyna Gregier
Departament Rozwoju Innowacji PFR SA
Formatted text

Czy znajomość systemów komputerowych i katalogów przepisów prawa zrobi z nas automatycznie pracownika roku? Pracownika może tak, ale na pewno nie współpracownika. Co odpowiada za to, że chcemy z kimś dzielić biuro? Przede wszystkim umiejętności społeczne danej osoby. Zwane w żargonie rekrutacyjnym kompetencjami miękkimi. To zdolność dogadywania się i prowadzenia interakcji międzyludzkich. Niezwykle niedoceniana, która może niknąć wśród programów i języków, które warto znać. Kiedyś wszyscy mówili o tym, jak ważne jest, by znać Excela. Dzisiaj, w czasach wideokonferencji i negocjacji przez Zooma, bardziej liczy się, jak dobrze umiemy się uśmiechać do kamery i czy potrafimy sprawić, by ludzie chcieli przebywać w naszym towarzystwie.

Wiedza akademicka i zdobyte certyfikaty są wciąż pożądane przez pracodawcę, lecz coraz więcej szefów zatrudniając nowego pracownika zwraca uwagę na to, czy osoba dogada się z zespołem, gdyż tylko wtedy wykorzystany zostanie w pełni potencjał płynący z jej umiejętności.

Tak więc, zanim spędzisz kolejną godzinę na LinkedInie, scrollując kursy SQL, może warto zatrzymać się na chwilę i zapytać: czy moje kompetencje miękkie są w formie?

Jak kompetencje miękkie robią z Ciebie lidera, nie szefa.

Dobry pracownik to taki, który potrafi skorzystać ze swoich umiejętności. Jego dyplom to nie tylko obrazek na ścianie, ale wiedza, którą wykorzystuje w codziennej pracy. Nikt z nas nie spadł z drzewa kokosowego, wszyscy żyjemy w społeczeństwie i kontekście kulturowym, który wymaga od nas współpracy. Natomiast ona nie zacznie się układać dobrze póki nie opanujemy zdolności interpersonalnych. Owszem, twarde umiejętności umożliwią nam wykonanie powierzonego zadania, ale to właśnie miękkie sprawiają, że zaczniemy się wyróżniać. To one decydują, czy potrafimy przekonać zespół do nowych pomysłów, rozwiązać konflikt zanim przerodzi się w biurową wojnę, czy też po prostu zorganizować spotkanie, które faktycznie ma sens.

Bycie szefem to kwestia tytułu – przychodzi z podpisaniem kontraktu i wizytówką na biurku. Ale bycie liderem? To przede wszystkim umiejętność zjednoczenia zespołu i kierowania pracą w najwydajniejszy sposób. Szef bez umiejętności miękkich nie zauważy szczególnych predyspozycji swoich pracowników, jednak analityczny lider zainspiruje pracownika do rozwoju w danym kierunku – z zyskiem zarówno dla niego, jak i dla całego zespołu. Kompetencje miękkie – takie jak empatia, komunikacja czy zdolność do rozwiązywania problemów – to te małe, codzienne gesty, które sprawiają, że ludzie nie tylko chcą z nami pracować, ale też zmierzać w tym samym kierunku.

Bez czego nie poradzimy sobie, mimo dyplomu

W takim wypadku, jakie są mistyczne umiejętności miękkie, bez których nie możemy przekazywać wiedzy i realizować swojego pełnego potencjału w pracy?

Komunikacja. W dobie krótkich wiadomości, które wymieniamy ze sobą na co dzień umiejętność jasnego i konkretnego wyrażania swoich myśli jest niezbędna. Nie uda się skutecznie podzielić pracy między pracowników, jeżeli komunikaty, które otrzymają będą nietreściwe. Komunikacja nie kończy się na wysyłaniu e-maili i rozmowach telefonicznych. To także aktywne słuchanie i zadawanie pytań, które pokazują, że interesujemy się tym, co mówi druga osoba. Tworzy to atmosferę współpracy i wzajemnego szacunku.

Empatia. W świecie pełnym deadline'ów i wyników, łatwo zapomnieć o najważniejszym: ludziach, którzy tworzą organizacje. Zdolność zrozumienia i odczuwania emocji innych umożliwia elastyczne zarządzanie, które podtrzymuje morale w zespole, jak i sprzyja kreatywności i innowacyjności.

Praca zespołowa. Nie ma nic lepszego niż zgrany zespół, który wspólnie zmierza do celu. Praca zespołowa rozwija umiejętność współpracy z innymi, dzielenia się pomysłami i efektywnego rozwiązywania problemów. To nie tylko umiejętność działania w grupie, ale także zdolność doceniania różnorodności perspektyw i wyciągania z różnych pomysłów tego, co najlepsze. Zespół złożony z wielu osobowości i talentów potrafi osiągnąć więcej, a to właśnie umiejętność współpracy czyni z nas silniejsze jednostki.

Kreatywność. Nie jest zarezerwowana dla twórców nowych kampanii i chwytliwych sloganów. To przede wszystkim umiejętność myślenia poza utartymi schematami, proponowanie nowatorskich rozwiązań i radzenie sobie z wyzwaniami w niecodzienny sposób. Tak widziana kreatywność jest niezbędna w rozwoju ścieżki zawodowej i odróżnia pracowników dobry od najlepszych.

Zarządzanie czasem. Element niezbędny przy pracy kierownika, kiedy musi oddać projekt na określony termin, ale też każdego pracownika, którego dzień mija, a lista zadań wcale nie maleje. To właśnie planowanie i priorytetyzowanie zadań pozwala na zwiększenie produktywności i uniknięcie stresu związanego z wizją niedokończonych zadań.

Elastyczność. W stale zmieniającym się świecie umiejętność szybkiej adaptacji to kluczowa kompetencja. Umiejętność dostosowywania się do nowych warunków, otwartość na różnorodność i zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności to cechy, które mogą wyróżnić Cię na tle innych.

  • Projektanci Design Thinking

    Kurs „Projektanci Design Thinking” przybliża innowacyjną metodykę projektowania nowych produktów i usług oraz jej praktyczne wykorzystanie. Dzięki wdrożeniu metody Design Thinking w firmie zbudujesz większe zaangażowanie pracowników, stworzysz więcej innowacyjnych rozwiązań oraz przyspieszysz procesy wdrażania.

  • Akademia Rozwoju dla kobiet | Fundacja PFR

    Program Akademia Rozwoju dla kobiet powstał, aby zwiększać szanse i pokazywać możliwości rozwoju kobietom, które chcą być bardziej aktywne w życiu społecznym i zawodowym. Dzięki udziałowi w kursie dowiesz się, w jaki sposób zaplanować i założyć działalność gospodarczą korzystając z narzędzi dostępnych w Internecie. 

Formatted text

Czas na odbicie w lustrze

Kiedy już wiemy, czego szukać możemy się skupić na tym, gdzie to znaleźć. Skąd czerpać wiedzę i jak rozwijać kompetencje miękkie? Wpierw trzeba przygotować się na dużą dawkę autoanalizy. Spędzenia czasu samemu ze sobą i rozważenie – Jaki/Jaka jestem w kontaktach międzyludzkich? Jakie są moje mocne strony? Co jeszcze można by było poprawić? Czasami łatwiej będzie zapytać ludzi dookoła nas, jednak za wartościową uważa się umiejętność samorefleksji i zdolność do zauważania w sobie cech, które tak łatwo widzimy w innych ludziach.

Kiedy już wiemy, jakie elementy naszej osobowości wymagają uwagi mamy szeroki wachlarz możliwości edukacyjnych. Od literatury, podcastów i artykułów, do których możemy sięgnąć praktycznie od ręki i nie wymaga to od nas wielkiego poświęcenia, aż do inwestycji w szkolenia i warsztaty. Wiele firm oferuje programy rozwoju kompetencji miękkich, które obejmują tematy takie jak komunikacja, zarządzanie stresem czy praca zespołowa. To doskonała okazja, aby zdobyć wiedzę w praktyczny sposób.

Znajdź w specjaliście swojego mentora. Osobę, która jest gotowa dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Regularne spotkania poświęcone rozwojowi naszych umiejętności mogą przynieść wiele korzyści: od cennych wskazówek po konstruktywną krytykę. Nie bój się zadawać pytań i poruszać tematów, które cię interesują.

Praktykuj na co dzień umiejętności, które udoskonalasz. Przykładowo, umiejętnością miękką, którą możemy posiąść za niewielkim nakładem pracy jest aktywne słuchanie. Nie chodzi tylko o to, by słyszeć, co mówi druga osoba, ale o prawdziwe zrozumienie jej punktu widzenia. Podsumowuj, co usłyszałeś, parafrazuj i zadawaj otwarte pytania. Możesz ćwiczyć tę umiejętność w codziennych interakcjach i obserwować, jak poprawia to komunikację oraz jak bardzo wzmocni relacje.

Wyciągaj wnioski i analizuj błędy popełniane w przeszłości. Zamiast zamykać się w sobie i odrzucać porażki traktuj je jako okazje do nauki. Co można było zrobić lepiej? Jakie wnioski mogę wyciągnąć na przyszłość?

Roboty mogą pisać kody, ale nie zbudują relacji.

W erze sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii, gdzie roboty potrafią wykonywać skomplikowane zadania szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, kompetencje miękkie stają się niezbędnym atutem na rynku pracy. Mimo że automatyzacja i AI rewolucjonizują wiele branż, to właśnie umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja, empatia i zdolność do pracy w zespole, będą decydować o tym, kto odniesie sukces w przyszłości.

Roboty mogą pisać kody, analizować dane i optymalizować procesy, ale nie są w stanie nawiązywać głębokich relacji z innymi ludźmi. Dzięki relacjom jesteśmy w stanie zrozumieć potrzeby i motywacje innych ludzi a to pozwala nam na tworzenie popularnych produktów czy nawet przyjaznej atmosfery w pracy. Dlatego właśnie w nadchodzących latach to rozwój kompetencji miękkich, których nie zastąpi żadna technologia powinien być potraktowany priorytetowo przez pracowników, którzy chcą się rozwijać. Nie tylko umożliwią lepszą adaptację w błyskawicznie zmieniającej się rzeczywistości, ale też pomoże utrzymać pierwiastek ludzki w zautomatyzowanym świecie.

Najnowsze wpisy

13-11-2024

Co to jest cyberbezpieczeństwo i jak skutecznie dbać o bezpieczeństwo w sieci?

Cyberataki stają się coraz większym i trudniejszym do opanowania zagrożeniem z każdym rokiem. Choć wojny hybrydowe czy technologiczne starcia między wielkimi mocarstwami mogą wydawać się odległym problemem, rzeczywistość pokazuje, że jest inaczej. Zgodnie z badaniami KPMG,[1] 66% polskich firm padło
23-10-2024

Employer branding – jak kreować atrakcyjny wizerunek pracodawcy?

W dzisiejszym, konkurencyjnym rynku pracy, wizerunek pracodawcy odgrywa istotną rolę w przyciąganiu najlepszych talentów. Pracownicy, podobnie jak klienci, coraz częściej zwracają uwagę na to, jak firma jest postrzegana i jakie wartości reprezentuje.