Rozwój kompetencji i umiejętności pracownika – jak podnosić kwalifikacje członków zespołu?
Rozwój kompetencji i umiejętności pracownika to podstawa w każdym nowoczesnym przedsiębiorstwie. Umożliwia poprawę wydajności firmy i zapobiega popadaniu przez pracowników w stagnację. Dowiedz się, w jaki sposób możesz podnosić kwalifikacje członków zespołu.
Czym jest podnoszenie kwalifikacji?
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych polega na uzupełnianiu wiedzy i umiejętności przez pracownika, z jego własnej inicjatywy, bądź z inicjatywy pracodawcy. Jest ważne z uwagi na to, że:
- umożliwia rozwój przedsiębiorstwa,
- pozwala sprawniej realizować zadania, które kiedyś były problematyczne i rozciągały się w czasie,
- daje okazję do zwiększania lojalności pracowników wobec firmy,
- pozwala uniknąć kosztownych rekrutacji nowych osób i daje możliwość lepszego wykorzystania już posiadanych zasobów ludzkich.
Praca z talentami – analiza mocnych stron i zainteresowań
Podnoszenie kompetencji w zespole zawsze najlepiej zaczynać od analizy mocnych stron i zainteresowań poszczególnych pracowników. Skuteczne zarządzanie talentami pomaga zoptymalizować i przyspieszyć pracę. Poszczególne osoby najlepiej delegować do zadań, które są zbieżne z ich zainteresowaniami oraz takich, w których mogą wykorzystać swoje mocne strony. Również dobór szkoleń i kursów powinien zależeć od przeprowadzonej uprzednio analizy talentów.
Reskilling
Czym jest reskilling? To proces, który polega na zdobywaniu przez ludzi pracujących w firmie umiejętności, pozwalających im wykonywać zadania na innym stanowisku wewnątrz tej samej organizacji. Terminu reskilling można używać także w odniesieniu do sytuacji, w której pracownik chce się przebranżowić i zmienić miejsce zatrudnienia.
Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z kursów organizowanych przez platformę Strefa Wiedzy PFR.
Upskilling
Upskilling to z języka angielskiego „podnoszenie kwalifikacji”. Polega na zwiększaniu poziomu posiadanych już przez pracownika umiejętności. Pozwala mu to lepiej dopasować się do zmieniających się realiów rynku pracy czy dynamiki danej branży. Wraz z upskillingiem zwykle można liczyć na awanse czy podwyżki, dlatego motywacja zatrudnionych do poszerzania kwalifikacji jest znacznie większa.
Jakie są różnice między przekwalifikowaniem a podnoszeniem kwalifikacji?
W podnoszeniu kwalifikacji celem jest pozostanie w danej firmie lub na danym stanowisku oraz zwiększenie zakresu swoich kompetencji. Gdy pracownik chce się przekwalifikować, dąży do zmiany pracy i jej środowiska, a często nawet branży, w ramach której wykonuje swoje obowiązki.
Czy podnoszenie kwalifikacji jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek?
Szkolenia pracowników to klucz do sukcesu każdego dynamicznie rozwijającego się przedsiębiorstwa. Dlaczego? Podnoszenie wiedzy pozwala odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku, a także umożliwia wyszkolenie grupy pracowników, którzy wykonają wszystkie ważne zadania stojące przed firmą. Niektóre marki, zamiast szkolić swój personel, stawiają na poszukiwanie nowych osób i prowadzenie kosztownych procesów rekrutacyjnych, jednak w praktyce znacznie łatwiej i taniej jest podnosić kwalifikacje posiadanego już, zgranego zespołu.
Poznaj top 8 kompetencji kluczowych w 2024 roku, które pomogą podnieść kwalifikacje zespołu.
Badanie rynku pracy
Badanie rynku pracy to działania, które polegają na zbieraniu i analizie danych dotyczących danej branży. Jeśli chcesz podnosić kwalifikacje swoich pracowników i sprawnie planować działania sprawdź wcześniej, jakie dokładnie kompetencje będą miały największe znaczenie za kilka lat. Jest to istotne nie tylko w przypadku szkoleń personelu, ale także przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek. W nauce projektowania i dostosowywania produktów, usług i rozwiązań do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku pomoże Ci Kurs Projektanci Design Thinking.
To, czy i jak rozwijają się pracownicy zespołu jest odzwierciedleniem lub pochodną kultury w firmie czy organizacji. Regułą jest, że dobrze i z uwagą prowadzone zespoły nie tylko osiągają lepsze biznesowe wyniki, ale też ich członkowie zauważalnie podnoszą swoje kompetencje, wzrasta ich poziom zadowolenia z pracy i motywacje - słowem praca staje się rozwijająca, a oni sami nabierają coraz większej wartości na dynamicznym rynku pracy.
Należy też pamiętać, że w dłuższej perspektywie nie ma rozwoju pracowników bez codziennego komfortu pracy, dlatego kluczową rolą managerów jest dobra organizacja pracy.
Pomóż zespołowi pracować efektywniej
Efektywność zespołu ma duży wpływ na funkcjonowanie firmy i sprawną realizację zadań. Jednak jak pomóc zespołowi pracować efektywniej? Zadbaj o kilka ważnych punktów, które przedstawimy Ci poniżej!
Mniej spotkań, lepsze dopasowanie uczestników
Usuwanie, przekładanie i zmniejszanie liczby spotkań i zadań o mniejszym priorytecie to klucz do sprawnej pracy. Jeśli Twoi pracownicy mają tak dużo zadań do wykonania, że wydaje im się, że nigdy się z nimi nie uporają, ich motywacja i wydajność będą spadać. Nic tak nie nuży jak spotkania z zbyt szerokim gronie, na których wystarczyłoby zaprosić tylko kilka kluczowych osób. Ograniczenie lub oddelegowanie mniej istotnych projektów pozwoli zespołowi skupić się na tych najważniejszych i ciągle działać na wysokich obrotach!
O inspirujących sposobach na realizację dużych i małych projektów dowiesz się więcej z kursu Akademia Rozwoju dla kobiet.
Spotkania tylko w określone dni
Na rozwój kompetencji czy realizację zadań pobocznych o mniejszym priorytecie również trzeba mieć czas. Wyznacz zatem dni wolne od spotkań, w których pracownicy będą mogli w 100% skupić się na swoich zadaniach – bez przerywania i rozpraszaczy. Stały plan tygodniowy pozwala też uzyskać pewien stopień stabilności i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa osób, które przykładają dużą wagę do planowania.
Spotkania po kluczu celów, a nie działowe
Nazywane jest to współpracą międzyfunkcyjną. To coś, czego na próżno szukać w dużej ilości przedsiębiorstw. Na czym to polega? Na uwspólnieniu celów osób i zespołów z różnych działów, które mogą połączyć siły i pracować razem. Współpraca międzyfunkcyjna pozwala na:
- zwiększenie efektywności pracy w firmie,
- realizację zadań w sposób kreatywny,
- ograniczenie barier podczas późniejszego wykonywania bardziej znaczących projektów,
- integrację pracowników obejmujących stanowiska w różnych działach.
Zaplanuj pracę wprzód
Plan pracy zespołu to klucz do jego sprawnego działania! Pozwala ograniczyć ilość dodatkowych, zbędnych czynności czy odpowiednio rozdysponować obowiązki. Ważne, by w planie uwzględnić również terminy realizacji poszczególnych zadań – pozwoli to szybciej ukończyć projekt i zapobiegnie sytuacji, w której związane z nim zadania są nieustannie odkładane „na później”.
Przypisując zadania bazuj na mocnych stronach, talentach… i preferencjach
Przypisywanie członkom zespołu zadań w zgodzie z ich mocnymi stronami sprawia, że będą czerpać większą satysfakcję z ich wykonania. To z kolei przełoży się na szybsze i dokładniejsze zrealizowanie danego celu. Poznaj swój zespół – zidentyfikuj mocne strony jego członków, pytaj o preferencje i uwzględniaj je podczas rozdysponowywania obowiązków. Jeżeli zarządzasz kilkoma teamami, zwróć uwagę na to, jak działają jako grupy – być może jeden z zespołów szybciej realizuje zadania kreatywne, a drugi ma bardziej proceduralny styl pracy?
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że wiesz już, w jaki sposób możesz podnosić kwalifikacje swoich pracowników. Proces ich szkolenia z pewnością jest tańszy, niż nieustanne rekrutowanie nowych osób, a z Platformą Strefa Wiedzy może być prostszy, niż kiedykolwiek, dzięki systemowi szkoleń on-line. Chcąc przeprowadzić upskilling, zadbaj także o inne elementy optymalizacji pracy zespołu takie jak planowanie pracy przed jej rozpoczęciem czy przydzielanie zadań w zgodzie z mocnymi stronami pracowników.