Inicjatywy pracownicze, czyli o zaangażowaniu

29.05.2024 Aktualizacja: 13.06.2024
Jakub Świerkocki
Fundacja PFR

„Nie wprowadzać innowacji, to znaczy umierać”

Freeman Ch. (1982), The economics of industrial innovation, Pinter, London.

Formatted text

Tym właśnie cytatem warto rozpocząć dyskusje na temat tego, jak bardzo innowacje, w tym innowacje pracownicze, są znaczące dla rozwoju organizacji oraz jakie czynniki środowiskowe za tym stoją.

W obecnym świecie AI automatyzuje prace w wielu sektorach, za pomocą narzędzi czy botów, które generują odpowiedzi. Przykładem tego może być sektor zdrowotny, gdzie komunikacja międzyludzka jest na pierwszym miejscu, a mimo to powstały narzędzia AI, które zastępują domowe pielęgniarki w opiece nad pacjentem. W przypadku sektora finansowego to AI automatyzuje procesy finansowe, takie jak zarządzanie ryzykiem czy analizą danych. Stąd też organizacje poszukają różnych metod, dzięki którym mogą się wyróżnić na rynku pracy. Dlatego sposobem na wyróżnienie się jest rozwój inicjatyw pracowniczych. Innowacje tworzone przez ludzi grają kluczową rolę w organizacji i jej potencjału, aby rozwijać się w niezbadanych sektorach rynku, w którym firma się znajduje. W wsparciu tych projektów można posłużyć się narzędziami AI.

Zanim jednak poruszymy kwestie tego, jakie czynniki wpływają na tworzenie innowacji, warto wspomnieć, że istnieją różne rodzaje innowacji. Wyróżnia się 5 rodzajów innowacji: produktowa, procesowa, marketingowa, organizacyjna oraz technologiczna. W tym kontekście warto pochylić się nad innowacją pracowniczą. Istnieje dużo sposobów na temat tego, w jaki sposób rozdzielić innowacje. Można je podzielić ze względu na skale zmian, stopień oryginalności, stopień złożoności, sposób finansowania czy stosunek do środowiska przyrodniczego.

Jak sprawić, żeby takie inicjatywy powstawały?

Przede wszystkim, jednym z najważniejszych czynników, który sprzyja inicjatywom pracowniczym, jest kultura organizacyjna. Bez dobrej kultury organizacyjnej nie ma jakiegokolwiek sensu, aby wspominać o rozwoju inicjatyw pracowniczych. Kultura organizacyjna, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, powinna zawierać parę elementów.

Jeden z nich to tworzenie poczucia przynależności u pracowników do firmy. Można to zrobić za pomocą kultury doceniania pracownika. Najprostszym sposobem doceniania jest feedback. Jest to informacja zwrotna odnośnie działania konkretnej osoby. Feedback przekazywany jest wprost. Nie dotyczy on tylko negatywnych kwestii, ale także i pozytywnych. Feedback jest zazwyczaj dawany po projektach bądź po wykonanych zadaniach. Na początku jednak tworzymy przestrzeń do tego, aby ten feedback był przekazany. Warto wtedy zadać pytanie, czy dana osoba ma przestrzeń i czas na usłyszenie feedbacku. Feedback to jest prezent, który obdarowujemy, aby pochwalić dobre praktyki albo pomóc rozwinąć się danej osobie. Czasami jednak jesteśmy przytłoczeni innymi zadaniami bądź emocjami, aby mieć energię, aby wysłuchać feedbacku. Stąd zadanie tego pytania jest środkiem, aby zbudować przestrzeń do wysłuchania.

Drugim z ważnych elementów jest kultura organizacyjna oparta na ciągłej nauce. W sytuacji, gdzie jest organizacja, która nie posiada możliwości rozwoju, bądź kieruje się zasadami nieprzystosowanymi do obecnych czasów i wymagań, nie ma możliwości, aby tam pojawiły się pomysły, bo nawet nie są tam mile widziane. Taka forma prowadzi do stagnacji, a co w późniejszym przypadku prowadzi do upadku, ze względu na to, że firmy, które stosują inicjatywy pracownicze, wyprzedzają stojące firmy za pomocą innowacji. W przypadku Centralnego Domu Technologii jest ciągłe nastawienie na inicjatywy. Jednym z powodów może być to, że jest to miejsce, gdzie podążamy za trendami postępu technologicznego. Jeśli ktoś ma jakiś problem, to osoby, których wcześniej dotknęła taka sytuacja, nie przekazują od razu rozwiązania, z powodu tego, że takie rozwiązanie od razu sugeruje, jak to robić w przyszłości. Zamiast tego daje się czas, aby mogła sama pomyśleć i dojść do rozwiązania. Ma to na celu wymyślenie rozwiązań, na które nikt wcześniej z grupy nie wpadł, a w znacznym stopniu pomogą ułatwić pracę.

Trzecim z nich jest kultura organizacyjna oparta na różnorodności w firmie. Obecnie, coraz częściej, pojawiają się artykuły o DEIB, Diversity, Equity, Inclusion and Belonging. W ramach tego zatrudnia się osoby, które są różnorodne pod wieloma względami – płci, wieku, narodowości, orientacji seksualnej, koloru skóry, religii czy wartości. Pozwala to zebrać ludzi z różnym bagażem doświadczeń oraz z innym stylem myślenia.  Załóżmy sytuacje, w której organizacja zawiera osoby, które myślą tylko w ten sam sposób. Nie będzie to produktywne, ze względu na to, że będą wpadać na te same pomysły i nie będzie nowych innowacji pracowniczych. Unikatowość doświadczenia i myślenia pomaga w tworzeniu kreatywnych rozwiązań w sytuacjach, których inne osoby nie dostrzegają bądź nie mają z tym problemu. W Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju są zatrudnieni pracownicy o różnych narodowościach, płciach czy w różnym wieku.

Inicjatywy pracownicze nie działają, jeśli nie ma zaangażowanych pracowników, stąd też ważna jest motywacja pracowników od początku ich pracy. Z tego powodu trzeba posiadać wiedzę, czy osoba ma bardziej motywacje zewnętrzną czy wewnętrzną i do tej informacji dopasować odpowiednią strategię. W Centralnym Domu Technologii, jako, że mamy otwartą komunikację pomiędzy nami, to dzielimy się potrzebami i motywacjami, co później przekłada się na lepsze rezultaty.

Sprawdź nasz artykuł o pierwszych krokach w projektach B+R i zobacz, jak wdrażać innowacyjne projekty.

Akademia Rozwoju dla kobiet

Program Akademia Rozwoju dla kobiet powstał, aby zwiększać szanse i pokazywać możliwości rozwoju kobietom, które chcą być bardziej aktywne w życiu społecznym i zawodowym

Formatted text

Praktyczne narzędzia

Jednym z praktycznych narzędzi są spotkania kreatywne. Polegają one na stworzeniu przestrzeni i czasu na rozmowę o problemach oraz ich potencjalnych rozwiązaniach. Ważną rzeczą tutaj jest niemówienia słowa „nie da się”, ze względu na to, że na spotkaniu kreatywnym nie liczy się jakość na samym początku, tylko liczba pomysłów. Jak pomysły by były od razu odrzucane, to ludzie by się zamykali, ze względu na to, że nie chcieliby być oceniani. Stąd też praktyka motywowania i akceptowania każdego pomysłu na początkowym etapie pozwoli osobom wpaść na nieszablonowe pomysły.

Drugim z praktycznych narzędzi, które można zastosować w firmie, są anonimowe formularze na inicjatywy pracownicze. To wyeliminuje sytuacje, kiedy osoba nie będzie chciała pisać pomysłu, bo nie chciała być rozpoznana. Stąd też anonimowe ankiety, czy taka skrzynka fizyczna na inicjatywy, pozwoliłaby osobom nieśmiałym na wyrażenie swojego zdania bez wychodzenia poza strefę swojego komfortu.

Innowacje są ważne w obecnym świecie, ze względu na to, jak on gwałtownie się zmienia dzięki technologii. Jednym z rodzajów innowacji są inicjatywy organizacyjne, w tym inicjatywy pracownicze, których celem jest poprawienie, bądź optymalizowanie procesów w firmie. Znaczącą sprawą jest to, aby kultura organizacyjna była oparta na nauczaniu, żeby ludzie w prosty sposób mogliby przekazywać sobie feedback oraz kluczowe jest to, aby zespół był różnorodny, aby ukazywał różne perspektywy. Narzędziami, które pomagają w tworzeniu inicjatyw pracowniczych jest wiele, jednak warte uwagi są takie jak spotkania kreatywne, bądź anonimowa skrzynka pocztowa na pomysły. Naprawdę warto tworzyć wartość dodaną we wnętrzu organizacji, bo to nie tylko poprawi motywację czy przynależność pracowników wewnątrz firmy, ale też sprawi, że te innowacje mogą poprawić wizerunek firmy na zewnątrz. Dlatego jako PFR zapraszamy na Akademię Rozwoju. Jest to miejsce, które pozwoli kobietom założyć działalność gospodarczą i rozwinąć swoje miejsce pracy. Jeśli jednak ktoś nie kwalifikuje się do tego programu, to zapraszamy również na nasz kurs o inicjatywach pracowniczych.

Najnowsze wpisy

13-11-2024

Co to jest cyberbezpieczeństwo i jak skutecznie dbać o bezpieczeństwo w sieci?

Cyberataki stają się coraz większym i trudniejszym do opanowania zagrożeniem z każdym rokiem. Choć wojny hybrydowe czy technologiczne starcia między wielkimi mocarstwami mogą wydawać się odległym problemem, rzeczywistość pokazuje, że jest inaczej. Zgodnie z badaniami KPMG,[1] 66% polskich firm padło
23-10-2024

Employer branding – jak kreować atrakcyjny wizerunek pracodawcy?

W dzisiejszym, konkurencyjnym rynku pracy, wizerunek pracodawcy odgrywa istotną rolę w przyciąganiu najlepszych talentów. Pracownicy, podobnie jak klienci, coraz częściej zwracają uwagę na to, jak firma jest postrzegana i jakie wartości reprezentuje.