Strategia ESG - co to jest oraz co powinna uwzględniać?
Zrównoważony rozwój staje się kwestią strategiczną dla wielu firm. Pojawiają się oczekiwania nie tylko związane z realizacją celów biznesowych, ale również pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko naturalne. Działania w zakresie czynników środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego stają się priorytetem w działaniu dla przedstawicieli kadry zarządzającej firm.
Biznes z klimatem
W perspektywie najbliższych lat raportowanie obejmie bezpośrednio bądź pośrednio wszystkie podmioty rynkowe, łącznie z tymi z sektora MŚP. Dalsze prace i zmiany nad dyrektywą ciągle trwają, jednakże polskie przedsiębiorstwa z odpowiednim wyprzedzeniem powinny przygotować się na nowy obowiązek raportowania niefinansowego. Rola ESG stopniowo wzrasta, a biznes zaczyna zdawać sobie sprawę, że nie uwzględnienie kwestii środowiskowych i społecznych może przyczynić się do utraty pozycji rynkowej. Przekonują się też o tym mniejsze przedsiębiorstwa, które współpracują z zagranicznymi kontrahentami, którzy obliczają wartość śladu węglowego dla łańcucha dostaw.
Raportowanie ESG, jak każdy jak każdy nowy proces może stanowić wyzwanie ponieważ wymaga osadzenia w organizacji oraz zaangażowania wielu interesariuszy. Przygotowanie organizacji do nowego obowiązku może wymagać od osób zarządzających m.in. dostosowania obecnej lub stworzenia nowej strategii zrównoważonego rozwoju oraz ustrukturyzowania procesów i nakierowanie ich na generowanie i zbieranie danych do raportu czy też zatrudniania lub wyszkolenia specjalistów z tego obszaru do wdrożenia, co wiąże się z koniecznością nabycia nowych kompetencji wśród pracowników.
Każda firma, przygotowująca się do procesu raportowania niefinansowego musi brać pod uwagę własne uwarunkowania związane m.in. z sektorem, w którym działa lub poziomem zaawansowania w obszarach środowiskowym, społecznym i ładem korporacyjnym, które wynikają z celów biznesowych.
Wsparcie dla polskich przedsiębiorstw
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PwC pt. CFO Compass Survey, aż 73 proc. polskich firm nie jest gotowe na wdrożenie raportowania ESG, zaś 2/3 nie angażuje się w realizację ONZ-owskich Celów Zrównoważonego Rozwoju. Raportowanie ESG będzie dużym wyzwaniem strategicznym dla polskich organizacji, w wielu wypadkach wymagającym budowania świadomości w firmach na temat przygotowania do nowego obowiązku raportowania.
PFR partnerem w transformacji energetycznej
Rodzi się pytanie, co można zrobić już dziś aby przygotować się na nowe wyzwanie, które wcześniej lub później stanie się obligatoryjne dla wszystkich firm. Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z obecną legislacją i planowymi zmianami, drugim krokiem jest analiza wytycznych oraz obecnych standardów wspierających raportowanie ESG, natomiast trzecim krokiem jest analiza procesów w firmie pod kątem zbierania danych potrzebnych m.in. do obliczenia śladu węglowego organizacji.
Wszystkie te zagadnienia zostały zebrane w bezpłatnym kursie „Raportowanie ESG w praktyce” opracowanym przez Polski Fundusz Rozwoju wspólnie z partnerami merytorycznymi m.in. Giełdą Papierów Wartościowych oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.
ESG przyszłością i przewagą
Organizacje zdają sobie sprawę, że standardy ESG nie są już tylko krótkotrwałym trendem, ale obligują do zmian biznesowych, które zarówno stanowią oczekiwania ze strony wielu podmiotów, jak klientów, inwestorów czy samych pracowników. Raportowanie niefinansowe będzie stopniowo stawało się elementem długookresowej strategii firm oraz budowania ich przewagi konkurencyjnej. Im szybciej dana organizacja zacznie podejmować kroki ku zrównoważonemu rozwojowi i traktować jako stały element działań biznesowych, tym odniesie większe korzyści w przyszłości.