7 powodów, dla których warto mierzyć ślad węglowy w firmie

20.06.2025
Katarzyna Gregier
Katarzyna Gregier
Departament Rozwoju Innowacji PFR SA
Formatted text

Ślad węglowy to dziś nie tylko temat konferencji naukowych dotyczących wyzwań klimatycznych, ale konkretna miara efektywności i odpowiedzialności biznesu. Firmy, które patrząc w przyszłość chcą rozwijać się zgodnie z ideą zrównoważonej przedsiębiorczości, muszą nauczyć się, jak go mierzyć, redukować i komunikować. Dlatego warto to robi?

7 powodów, dla których warto mierzyć ślad węglowy w firmie

Czym w ogóle jest ślad węglowy? Ślad węglowy (ang. Carbon footprint) to suma emisji gazów cieplarnianych (w przeliczeniu na CO₂) generowanych bezpośrednio lub pośrednio przez firmę – od zużycia energii w biurze, przez łańcuch dostaw, po podróże służbowe czy transport produktów. Tym samym mierzenie śladu węglowego pozwala nie tylko zidentyfikować obszary o największym wpływie na klimat, ale też wdrożyć konkretne, mierzalne działania w ramach strategii ESG, które to w erze zmian regulacyjnych, rosnącej świadomości konsumentów i globalnej transformacji gospodarczej stają się kluczowym elementem zarządzania ryzykiem, kosztami oraz reputacją firmy.

1.     Spełnienie obowiązków regulacyjnych (np. CSRD)

Podstawowym powodem, dla którego firmy coraz częściej skupiają uwagę na śladzie węglowym jest rosnąca presja regulacyjna. Jednym z najważniejszym aktów prawnych w tym zakresie jest dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która wymaga od przedsiębiorstw szczegółowego raportowania kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, w tym emisji gazów cieplarnianych.

Nowe przepisy obejmują nie tylko duże korporacje, ale stopniowo także mniejsze podmioty. Jeśli chcesz zrozumieć, co dokładnie oznacza CSRD w praktyce i jak się przygotować do implementacji dyrektywy do polskiego prawa – skorzystaj z bezpłatnego kursu Dyrektywa CSRD w praktyce | Strefa Wiedzy PFR, który stanowi realne wsparcie dla firm chcących działać zgodnie z przepisami i odpowiedzialnie budować swoją pozycję na rynku.

2.     Przewaga konkurencyjna na rynku 

Mierzenie śladu węglowego to też szansa na wyróżnienie się na rynku. Klienci, partnerzy i inwestorzy coraz częściej preferują firmy odpowiedzialne środowiskowo, które potrafią wykazać realne działania na rzecz redukcji emisji. Transparentność w tym zakresie buduje wiarygodność marki i otwiera drzwi do nowych kontraktów – zwłaszcza w przetargach, gdzie ESG ma coraz większe znaczenie. Firmy, które potrafią zarządzać swoim wpływem klimatycznym, szybciej adaptują się do zmian rynkowych i regulacyjnych, zyskując przewagę w wyścigu o lojalność klientów i kapitał.

3.     Odpowiedzialność wobec interesariuszy

Również otoczenie firmy nakłada na organizacje na oczekiwania. Nie tyczy się to jedynie zysków, ale także odpowiedzialnego działania i przejrzystości. Mierzenie śladu węglowego stanowi konkretnie adresuje te wymagania. Pokazuje, że firma zarządza swoim wpływem na środowisko i jest świadoma aspektów zewnętrznych na sytuacje w organizacji. Regularna analiza emisji CO₂ umożliwia prowadzenie rzeczowego dialogu z interesariuszami, opierając się na twardych danych, a nie jedynie na deklaracjach.

                Aby lepiej zrozumieć, jak firma wpływa na środowisko oraz, jak na nią oddziałuje otoczenie warto zapoznać się z oferowanym przez PFR bezpłatnym kursem Ocena podwójnej istotności – drogowskaz w raporcie ESG. | Strefa Wiedzy PFR. Dzięki tej wiedzy skutecznie przeprowadzisz analizę podwójnej istotności i dowiesz się, jak skutecznie zmniejszać negatywny wpływ organizacji na otoczenie.

4.     Optymalizacja kosztów operacyjnych

Mierzenie śladu węglowego pozwala firmie przede wszystkim ograniczyć emisje, a co za tym idzie efektywniej zarządzać zasobami i kosztami. Analiza źródeł emisji ujawnia często mankamenty w zarządzaniu procesami – np. nadmierne zużycie energii, paliwa czy surowców. Dzięki temu możliwe jest wdrożenie konkretnych działań naprawczych, które przekładają się na realne oszczędności.

Redukcja zużycia energii, optymalizacja transportu czy modernizacja urządzeń to przykłady inwestycji, które służą zarówno środowisku, jak i firmowemu budżetowi. Co więcej, patrząc na trendy obecne w unijnej legislacji, już niedługo rosnące ceny uprawnień do emisji CO₂ sprawiają, że każdy niekontrolowany ślad węglowy będzie generował niepotrzebne koszty

5.     Identyfikacja największych źródeł emisji

Bez dokładnej analizy i poprzedzających jej pomiarów trudno zarządzać emisją gazów. Skrupulatne mierzenie śladu węglowego pozwala firmie zidentyfikować, które obszary działalności generują największy procent emisji CO₂ – czy są to procesy produkcyjne, logistyka, łańcuch dostaw, czy może zużycie energii w biurach.

Dzięki obszernej analizie przedsiębiorstwo może podejmować decyzje oparte na danych: określić działania priorytetowe, inwestować w zielone technologie, tam gdzie będą działać najbardziej efektywnie, a także weryfikować skutki dotychczasowych działań. Co więcej, stanowi to również punkt wyjścia do dialogu z dostawcami i partnerami na temat współpracy przy ograniczaniu emisji w całym łańcuchu wartości.

6.     Budowanie marki odpowiedzialnej społecznie

Konsumenci coraz częściej wybierają marki, które działają odpowiedzialnie. Dzięki szerokiej konkurencji mogą pozwolić sobie na kierowanie się względami społecznymi i ekologicznymi przy wyborze produktu. Warto mieć to na względzie i odpowiedzieć sobie na pytanie „jakie kroki podejmuję, by działać odpowiedzialnie?”. Mierzenie śladu węglowego to jedno z szeroko dostępnych narzędzi, które pokazuje, ze firma traktuje zrównoważony rozwój poważnie i świadomie zarządza swoim wpływem na klimat.

Przejrzystość w komunikacji wyników, metodologii pomiarów i działań proklimatycznych wzmacnia reputację, buduje zaufanie i lojalność klientów oraz pracowników. W związku z czym, firmy realnie angażujące się w redukcję emisji są częściej postrzegane jako wiarygodne, nowoczesne i etyczne.

7.     Lepszy dostęp do finansowania i inwestorów

Inwestorzy, banki i VC coraz częściej uwzględniają kryteria ESG w swoich decyzjach finansowych. Firmy, które mierzą i raportują swój ślad węglowy, pokazują, że traktują ryzyka klimatyczne poważnie i potrafią nimi zarządzać. To zwiększa ich wiarygodność w oczach instytucji finansowych i obrazuje strategiczne spojrzenie na przyszłość.

Dzięki temu zaangażowane firmy mogą liczyć na lepszy dostęp do tzw. zielonego finansowania – kredytów preferencyjnych, dotacji, grantów czy inwestycji ukierunkowanych na projekty zrównoważone. To oznacza, że pomiar śladu węglowego przestaje być kosztem – staje się narzędziem rozwoju i budowania przewagi.

Inwestycja w pomiar to inwestycja w przyszłość

ESG i będący jego częścią pomiar śladu węglowego to nie chwilowy trend, ale fundament nowoczesnego i odpowiedzialnego biznesu. Korzyści płynące z obliczania emisji CO₂ są obszerne – od optymalizacji kosztów, poprzez budowanie zaufania, zwieńczając to wszystko ogólnym zwiększeniem konkurencyjności. W świetle obowiązujących i nadchodzących regulacji o działaniach ESG wiedza na temat śladu węglowego Twojej firmy staje się koniecznością. Na szersze podjęcie tematów dotyczących aspektów ESG, w tym mierzenia śladu węglowego zdecydował się PFR we współpracy z ESG Institute tworząc serie kursów dotyczących zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie. Bezpłatne materiały dostępne na platformie Dostępne kursy | Strefa Wiedzy PFR stanowią idealne narzędzia dla świadomego i przyszłościowego prowadzenia biznesu.

Najnowsze wpisy