10 terminów, które musisz znać w kontekście dyrektywy CSRD i ESG

23.06.2025
Katarzyna Gregier
Katarzyna Gregier
Departament Rozwoju Innowacji PFR SA
Formatted text

W epoce, w której obok wyników finansowych, równie istotne staje się świadomy wpływ społeczny, ekologiczny i etyczna działalność korporacyjna, alfabet biznesu ulega cichej, ale głębokiej transformacji. Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) wprowadza całkowicie nowy język, którego nieznajomość może kosztować nie tylko spokój audytora, ale i reputację całej firmy.

Nie chodzi jedynie o zgodność z przepisami, ale też o to, jak opowiadasz historię swojej firmy – światu, inwestorom, klientom i przyszłym pokoleniom.

Słowniczek kluczowych terminów:

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)

Nowa unijna dyrektywa o raportowaniu zrównoważonego rozwoju, która zastępuje poprzednią NFRD (Non-Financial Reporting Directive). Zmiana ta nakłada na szerszą gamę przedsiębiorstw nowe obowiązki oraz zmienia formę, której wcześniej raportowany był zrównoważony rozwój. Wprowadza obowiązek ujawniania danych ESG w ustandaryzowanej formie zgodnie z ESRS – Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju. Dotyczy zarówno korporacji transnarodowych, jak i powoli, naszych MŚP.

ESG (Environmental, Social, Governance)

Trzy podstawowe filary zrównoważonego rozwoju: środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny, na podstawie których firmy raportują postępy w prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu. ESG nie jest jedynie modnym hasłem – stanowi realną strukturę, według której firmy są oceniane przez inwestorów, banki, klientów i regulatorów. Uwaga skupiona na kwestiach ekologicznych sprawia, że raport ESG jest dziś równie ważny co sprawozdania finansowe firmy.

Taksonomia UE

Rozporządzenie unijne, które dzisiaj stanowi system klasyfikacji działalności gospodarczej, które ma na celu określenie, czy kroki podejmowane przez organizacje są zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Dzięki ujednoliceniu wymagań i kategorii, system określa, co jest „zielone” w sposób obiektywny i mierzalny. Dla firm oznacza to nie mniej, nie więcej niż obowiązek sprawdzenia, czy ich działalność spełnia kryteria zrównoważoności.

Due diligence ESG

Kluczowy element identyfikacji i zarządzania ryzykiem ESG – wewnątrz firmy i w jej łańcuchu dostaw. CSRD nakłada obowiązek ujawniania informacji nie tylko o efektach własnej działalności, ale także o wpływie partnerów biznesowych. To swoista mapa historii wpływów – od surowca po konsumenta.

Double materiality (podwójna istotność)

Jeden z kluczowych konceptów CSRD, bez którego skuteczne działanie zgodnie z ideami ESG jest niemożliwe. W ramach oceny podwójnej istotności bierze się pod uwagę wpływ firmy na otoczenie (materialność zewnętrzną) oraz wpływ zjawisk zewnętrznych na firmę (materialność finansowa). Holistyczne podejście to rozwoju firmy staje się kluczem do określenia czy jej działalność jest realnie zrównoważona.

Ślad węglowy

Całkowita emisja gazów cieplarnianych generowane przez firmę, ale nie tylko bezpośrednio, również na drodze jej produkcji, dystrybucji i konsumpcji (pośredni ślad węglowy). CSRD wymaga jej ujawnienia zgodnie z GHG Protocol. To nie tylko rubryka w raporcie – to realny sygnał: ile naprawdę kosztuje klimat Twój biznes?

GHG Protocol

Wcześniej wspomniany GHG Protocol to globalny standard obliczania i raportowania emisji gazów cieplarnianych. Dzieli emisje na trzy zakresy: Scope 1 (bezpośrednie), Scope 2 (pośrednie z zakupionej energii) i Scope 3 (pośrednie w całym łańcuchu wartości). Znajomość tych kategorii stanowi warunek wiarygodnego raportu.

Greenwashing

Praktyka pozorowania działań proekologicznych. CSRD i Taksonomia UE mają temu przeciwdziałać. Transparentność i weryfikowalność danych ESG stają się barierą ochronną przed marketingiem bez pokrycia. Konsumenci i inwestorzy mają dość zielonych obietnic bez faktów.

SDG (Cele Zrównoważonego Rozwoju)

                To zestaw 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju przyjętych przez ONZ jako globalna agenda na rzecz ludzi, planety i dobrobytu. SDG powinien stanowić kompas współczesnego biznesu, wskazując obszary społeczno-środowiskowe, które wymagają zaangażowania i ukazując jak można mierzyć realny wpływ organizacji. Dyrektywa CSRD zachęca do mapowania działalności firmy względem SDG – nie jako element strategii marketingowej, lecz jako autentyczne odniesienie do globalnych wyzwań.

KPI ESG (Key Performance Indicators)

Kluczowe wskaźniki efektywności w zakresie ESG to konkretne, mierzalne dane, które pokazują, jak firma radzi sobie w obszarach środowiskowych, społecznych i zarządczych. Ułatwiają ocenę postępów, umożliwiają porównania z innymi organizacjami oraz pokazują, czy strategia ESG przekłada się na realne wyniki. W erze CSRD KPI ESG stają się nie tylko narzędziem zarządzania, ale także walutą zaufania – inwestorów, klientów, a coraz częściej także regulatorów.

Jak wykorzystywać te pojęcia w praktyce?

Wiedza, w tym znajomość terminologii to pierwszy krok na drodze implementacji zasad ESG. Dyrektywa CSRD nie oczekuje sloganów reklamowych a danych, procedur i strategii. W praktyce oznacza to konieczność zbudowania zespołu ds. ESG, wdrożenia narzędzi do pomiaru węglowego, szkolenia pracowników i rozpoczęcia dialogu z interesariuszami.

Samo zrozumienie języka CSRD i ESG to nie tylko przygotowanie to pisania raportu – to wejście do rozmowy, która kształtuje przyszłość rynku, regulacji a także reputacje firmy. Jeśli chcesz nauczyć się, jak przełożyć te pojęcia na konkretne działania PFR przygotował serie bezpłatnych kursów dotyczącą ESG dostępną na platformie Strefa Wiedzy.

Kurs Dyrektywa CSRD w praktyce | Strefa Wiedzy PFR wprowadza w świat uporządkowanej wiedzy o tym, co, kiedy i jak raportować, by spełnić wymagania unijnego prawa.

Za to kurs Ocena podwójnej istotności – drogowskaz w raporcie ESG. | Strefa Wiedzy PFR stanowi szerokie wyjaśnienie fundamentów stających za holistyczną analizą wpływów zewnętrznych i wewnętrznych. To niezbędne narzędzie dla każdego, kto chce świadomie zarządzać ryzykiem, przewidywać oczekiwania interesariuszy i budować raport ESG oparty na rzeczywistych priorytetach firmy.

Nie czekaj, aż raportowanie stanie się problemem. Wraz z PFR zdobądź wiedzę, która pomoże ci potraktować raportowanie CSRD nie jako biurokratyczne wyzwanie, ale strategiczną szansę.

Najnowsze wpisy